Wat doe je als onderwijsmanager als een docent onvoldoende functioneert?

En gesprekken niet het gewenste effect hebben

Herrie op de gang

Je loopt door de gang van je school. Vanaf een afstand kun je de onrust in het lokaal al horen. Het kabaal komt uit het lokaal van die ene docent, waarvan je weet dat het eigenlijk al een tijdje niet zo goed gaat. Leerlingen klagen over de lessen en je hebt al diverse geluiden opgevangen van andere docenten uit je team.

Er zijn gesprekken geweest, maar vooralsnog zie je eigenlijk weinig verandering. Je maakt je zorgen, om deze docent, om de kwaliteit van het onderwijs, over eventuele uitval en alle gevolgen van dien.

Wat doe je als onderwijsmanager als een docent onvoldoende functioneert?

Er zijn natuurlijk diverse formele stappen die je hierin kunt zetten. Het gesprek aangaan staat hierin wat mij betreft altijd centraal. Vanuit deze gesprekken kunnen jullie gezamenlijk een interventieplan opstellen waarin doelen worden opgesteld, waarin activiteiten staan die bijdragen aan het behalen van de doelen en waarin jullie afspreken hoe jullie gezamenlijk afstemmen en de voortang monitoren.

De kans is echter groot dat je dit al gedaan hebt en blijkbaar is dit in dit geval niet genoeg. Maar om dan meteen de handdoek in de ring te gooien, dat is ook niet wat je wilt. Je wilt deze docent de ruimte en mogelijkheid bieden om zich verder te ontwikkelen maar je bent ook verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit.

Denk dan eens aan externe begeleiding of coaching. Dit kan een serieuze gamechanger zijn. Desondanks is er soms ook weerstand tegen externe begeleiding: het kost geld en wat kan een externe begeleider nou eigenlijk extra t.o.v. de kennis die jullie zelf in huis hebben?

De pre's van externe begeleiding

Vooropgesteld dat interne begeleiding ook geld kost, heeft het werken met een externe begeleider een aantal voordelen:

• Een externe begeleider blijft uit de beoordeling. Het is niet het doel het functioneren van de docent te beoordelen maar om de docent te ondersteunen in zijn ontwikkeling. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor docenten om hun problemen te erkennen en is er meer ruimte voor groei.

• Externe begeleiders zijn objectief omdat ze buiten de organisatie staan. Hiermee bieden zij een frisse kijk op de situatie, zonder bevooroordeeld te zijn door intern drama.

• De werkrelatie staat niet onder spanning. Natuurlijk bouwen begeleider en docent een relatie op (dat is een voorwaarde voor het slagen van het proces), maar ze zeggen elkaar daarna ook weer gedag. Ze werken niet met elkaar samen in hun dagelijkse werk. Daarom voelt een externe begeleider meer ruimte om eerlijke feedback te geven.

• Je brengt nieuwe inzichten en ideeën je school je binnen. Externe begeleiders brengen een schat aan ervaring en expertise met zich mee, waardoor ze nieuwe inzichten kunnen bieden die je misschien nog niet had bedacht. Als school of docententeam blijf je soms in hetzelfde kringetje lopen. Een externe begeleider kan dit doorbreken en zaken bloot leggen waar jullie zelf overheen kijken.

• En last but nog least: gegarandeerde continue ondersteuning die ervoor zorgt dat de docent ook daadwerkelijk stappen gaat zetten. Je legt de begeleiding namelijk vast voor een bepaalde tijd en regelmaat. Je bent hierbij niet afhankelijk van de beschikbaarheid van interne mensen.

Als onderwijsmanager heb je een cruciale rol

Als onderwijsmanager (en als school) streef je naar zo goed mogelijk onderwijs. En goed onderwijs valt of staat met de kwaliteit van docenten. Maar als manager zorg jij voor de juiste context zodat deze docenten daadwerkelijk deze kwaliteit kunnen leveren. Zo vervul je als onderwijsmanager een cruciale rol als het gaat om het ondersteunen en stimuleren van professionalisering van docenten, ook voor docenten die wat minder functioneren.

 

Er is onderzoek gedaan naar wat effectieve professionalisering van docenten is. Twee dingen zijn: het uitproberen van nieuwe ideeën in de klas en het aansluiten op de persoonlijke ontwikkelbehoefte van de docent. Dit zijn twee elementen die centraal staan in mijn (externe) begeleiding. In het verlengde hiervan wijst onderzoek ook uit dat (mbo-)docenten het meest leren van hun eigen dagelijkse onderwijspraktijk. Ook dit sluit aan bij mijn dienst. Begeleiding on the job. Een combinatie van formeel en informeel leren die direct gericht is op de ervaring van de docent zoals een lastige situatie in de klas.

 

Met als resultaat: een docent die precies die stappen in zijn ontwikkeling zet die er nodig zijn om wel goed te kunnen functioneren.

 

Heb ik iets bij je geprikkeld en zou je eens willen verkennen wat de mogelijkheden zijn? Laten we dan een afspraak maken. Dan kunnen we elkaar leren kennen en neem ik je graag mee in mijn manier van werken en wat ik voor jouw docenten kan betekenen.

 

Klik hier om een afspraak te maken of een bericht te sturen.

verder lezen?

Lees verder

Van brandjes blussen naar preventie: Zo bouw je aan een sterke positieve basis in je school

Een van de belangrijkste oorzaken van werkdruk in het onderwijs is het adhoc...

Een positief schoolklimaat als sleutel tot het verminderen van schooluitval

Wederom is de vsv in Nederland gestegen. Ondanks de aandacht die hiervoor is...

De kracht van positieve gedragsverwachtingen in het onderwijs

Het creëren van een fijne en veilige leeromgeving is misschien wel de belangrijkste...

Start het nieuwe schooljaar succesvol met duidelijke verwachtingen

De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn misschien wel de belangrijkste weken....

Wat doe je als onderwijsmanager als een docent onvoldoende functioneert?

Je loopt door de gang van je school. Vanaf een afstand kun je...

Zet me op de wachtlijst