Ik help docenten in het vo en mbo om (nog) beter onderwijs te maken én te geven. (En zo van mega veel betekenis te zijn voor hun leerlingen en studenten.)
Laat ik er niet omheen draaien. Docenten ervaren veel druk. Er moet van alles, ze willen van alles en er is standaard te weinig tijd. Het gevolg is vaak dat de trein maar doordendert en er in essentie eigenlijk weinig verandert. Veranderingen vragen immers tijd en aandacht.
Maar vaak hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Kleine aanpassingen in het lesgeven of het (curriculum)ontwerp kunnen al een mega verschil maken. Je hebt alleen wel iemand nodig die je af en toe met de neus op de feiten drukt en die je vertelt hoe je dat verschil kunt maken. That’s me… 😉
Wie denk je wel niet dat je bent?
Ik heb een belangrijk uitgangspunt in, eigenlijk alles, wat ik doe: waar ik geen invloed op heb, laat ik zoveel mogelijk links liggen en ik kijk altijd wat ik zelf kan doen.
Ik ben kieskeurig in wat ik doe, maar de dingen die ik doe, doe ik vaak vol overgave en met een bak zelfvertrouwen. Ik vind namelijk dat iedereen een bak zelfvertrouwen en eigendunk zou moeten hebben. Maar denk niet dat ik onbevreesd ben en geen angsten ken. Ik word al misselijk als ik over de kermis loop en op een feestje waar ik bijna niemand ken, ga ik het liefst na vijf minuten al naar huis.
Ook kan ik me mijn eerste les als docent op het vmbo nog goed herinneren. O boy, ik had geen opleiding en nul ervaring. Reken maar dat ik dat spannend vond. Maar ik deed het wel. Stapje voor stapje ging het steeds beter.
En zo zocht ik in het onderwijs steeds nieuwe uitdagingen: van het vmbo naar het mbo en als lerarenopleider en leercoach.
Ik wil zo goed mogelijk onderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen. Ik hoor je denken: “Ja, Liane, dat willen we allemaal.” Mooi, doe je dan met me mee? Docenten zijn namelijk de sleutel om dit voor elkaar te krijgen. Docenten die didactisch en pedagogisch rete sterk zijn. Maar dat is niet alles. Het vraagt docenten die gelukkig zijn in hun werk, waar de energie op de juiste plek zit en die werken vanuit hun eigen kwaliteiten.
En misschien denk je, houd eens op met je energie en kwaliteiten. Maar that’s just what it is. En daarom help ik docenten zichzelf én als team verder te ontwikkelen op didactisch, pedagogisch en persoonlijk vlak. Niet omdat het moet volgens een bepaalde manier of de laatste innovatie, maar op een manier die volledig aansluit bij de behoeften van de leerlingen en de docenten.
Samenwerken?
1 op 1 begeleiding
Eerlijke en praktische begeleiding van docenten vanuit hun persoonlijke ontwikkelbehoefte.
Teambegeleiding
No nonsense begeleiding van (een deel van) het docententeam met als doel het onderwijs te verbeteren waarbij we zowel het team als de individuele docent in z’n kracht zetten.
Online cursussen
Praktische cursussen voor docenten, te volgen op een tijdstip dat het hen uitkomt.
Gratis white paper voor docenten met vijf (moker)strategieën om gewoonweg beter onderwijs te geven.
Brainstorm­sessie
Eenmalige online sessie voor docenten die het gevoel hebben even helemaal vast te zitten en waarin ik je weer op weg help zodat je de volgende stappen in je onderwijs kunt zetten (beperkt aanbod).
De schoolkrant
Wekelijkse mailing waarin je mijn ongecensureerde ik krijgt. Tips voor beter onderwijs en om beter voor jezelf te zorgen en mijn visie op allerlei onderwijszaken. Gewoon leuk om te lezen.
Contact
Heb je nog vragen?
Laat hieronder een bericht achter of neem direct contact met mij op.